Boot van de week: EFSIX

Het is alweer bijna tijd om het water op te gaan. Daarom is deze week de EFSIX onze Boot van de week!

Deze sportieve zeilboot is snel, heeft een markant voordek en is makkelijk op een trailer mee te nemen. De EFSIX kan hoog aan de wind varen. Dit komt door het uitgekiende zeilplan en de high aspect fok. Op ruime koersen is de boot snel in plane. Er kan voor extra snelheid een spinnaker gehesen worden.  

De EFSIX heeft een dubbele verstaging en verstelbare schootblokken. Hierdoor kunnen de mast en de zeilen optimaal worden afgestemd op de bemanning en de heersende weersomstandigheden. De EFSIX is een eenheidsklasse met klassevoorschriften. Als gevolg kunnen boten met een meetbrief, jong of oud, met elkaar wedstrijden varen. Gedurende het jaar doet de Efsix Klasse Organisatie (EKON) mee aan negen zeilwedstrijden verspreid over heel Nederland (o.a. Vrijbuiterweekend, Sneekweek en North Sea Regatta). Wedstrijd zeilen betekent ook gezelligheid in het weekend met de deelnemers.

Comfortabele familieboot
De boot is ook geschikt om met vier personen comfortabel te zeilen. Door de ergonomisch gevormde kuiprand, de inrichting van de kuip en de onderdekse montage van het beslag zit en beweegt men zich zeer comfortabel in de boot. Het gedeeltelijk verhoogde voordek, de vlakke kuipvloer en de vele bergruimte, bieden mogelijkheden voor kamperen aan boord. De sterke rubberen stootrand beschermt de boot tegen beschadigingen Er bestaat de mogelijkheid om een buitenboordmotor en motorplank te monteren.  

Eenvoudige trailerbaar
De EFSIX is een kielboot. Door de kiel omhoog te draaien middels een lier in de boot, kan de boot makkelijk op een trailer getrokken worden. De complete boot weegt 500 kilo en 1 persoon kan de EFSIX op de trailer krijgen bij een helling. Geen kraan nodig dus. Een bijkomend voordeel van de ophaalbare kiel is dat je kan droogvallen op het wad of aanleggen bij een strandje.

Bouwmethode  De EFSIX is geproduceerd bij het Hollandse Foacon, daarna bij het Duitse Fritzmeier, om vervolgens weer terug in Nederland te komen bij de werf J. Ter Veen in Lemmer, opgevolgd door Hoora in Heeg. Daarna werd de EFSIX gebouwd bij Gebr. de Kloet in Kortenhoef. Sinds februari 2021 wordt de productie opnieuw uitgevoerd bij Hoora watersport in Heeg.